Allmänlydnad

Alla våra kurser drivs med studiefrämjandet som samarbetspartner. Detta innebär att vi registrerar kursdeltagare på studiefrämjandet och därmed registreras era personuppgifter även där.
Om du inte vill att detta ska ske, säg det till din kursledare.
HÄR kan du läsa om vad dina personuppgifter används till på studiefrämjandet.

Kommande allmänlydnadskurser

Vardagslydnad med Johan Andersson (Fria Hundar)

Johans egna ord: ”Jag vill inte låsa mig vid en specifik skola som ska fungera på alla hundar. Beroende på vem hunden är – men också vem husse eller matte är – tillämpar jag olika metoder när jag hjälper er att hitta en kommunikation och ett ömsesidigt samspel.

Mitt arbete går ut på att först och främst se hunden, vem den är och i vilket sammanhang den befinner sig i. Därefter lär jag matte och husse:

• att förstå sin hund
  • att få hunden att må så bra som möjligt
  • att få hunden att fungera i våra liv

Mitt mål är öka samspelet mellan oss hundägare och våra hundar. Genom ömsesidig kontakt kan detta samspel byggas upp med enkla och konsekventa övningar. Grundprincipen är att vi människor måste lära oss att förstå hundens språk och ta hänsyn till dess individuella och rasmässiga förutsättningar.”

Kursbeskrivning:

Målet är att vi ska öka vår tillit till hunden och att förtroendet ska finnas kvar även när vi hamnar i lite svårare situationer.
Vi anpassar svårighetsgraden i alla övningar till er individuella nivå.
På kursen är hundarna lösa i större utsträckning och förtroendet mellan hund och hundägare växer. Vi tränar även inkallning från lek och olika förbudssituationer och vi lägger sista handen på koppelträningen.

Vi kommer dela upp dagarna i två olika pass med max 8 deltagare per pass. Första passet är mellan 09.00-12.00, sedan pausar vi för lunch och sedan kör vi de 8 andra deltagarna mellan 13.00-16.00. De 8 deltagarna från förmiddagspasset får självklart stanna kvar och lyssna under eftermiddagspasset.

På lördag kväll kommer det vara föreläsning/diskussioner mellan 18.00-19.30 för alla som har deltagit under dagen.

På söndagen är upplägget detsamma som lördagen. Det är 8 deltagare på förmiddagspasset 09.00-12.00, sedan kör vi lunchpaus och drar igång eftermiddagspasset för de 8 andra deltagarna mellan 13.00-16.00.

Kursen passar hundar äldre än 6 månader.

Du kan läsa mer om Johan och hans kurser på Fria Hundar.

Föreläsningen som är på fredagen den 31/5 (18.00-19.30) ingår för de som har bokat plats på kursen med hund, annars kostar föreläsningen 200 kr och du behöver inte vara medlem i Hudiksvalls brukshundklubb för att delta på föreläsningen.

Datum: 1-2/6 2024
Tid: 09-12 & 13-16
Instruktör: Johan Andersson
Plats: Klubben
Pris för plats med hund: 2500 kr (medlemskap i Hudiksvalls brukshundklubb krävs)
Pris för föreläsning:

Anmälan är bindande.

Kursanmälan till Johan Andersson (Fria Hundar)

Tik eller hane

Delta på

Pågående allmänlydnadskurser

Allmänlydnadskurs

Passar även som Fortsättningskurs valp/unghund (för hundar från 6 mån).
Vi jobbar på denna kurs med grundläggande moment. Samt att komma vidare mot en bra relation med fint samarbete, glädje och kontroll.
Vi tränar både nyttig ”vardagslydnad”, aktivering, lydnadsträning och nosarbete som tillsammans kan leda till att vår relation och vårt ”hundägande” blir enklare och roligare både för oss och hunden.
Tex kunna gå fint i koppel, ha en hållbar inkallning även med svåra störningar, klara hundmöten, kunna hälsa fint på människor och bli hanterad är några av de saker vi tränar på.

Datum: 8/3, 15/3, 22/3, 28/3, 5/4, 11/4
Tid: 14.00-16.00
Max antal deltagare: 6 st
Instruktör:  Åsa Damberg
Plats: Inomhushallen hagmyren
Pris: 1500 kr

Övrigt: Medlemskap i Hudiksvalls brukshundklubb krävs och hunden ska vara id-märkt och vaccinerad. Anmälan är bindande.

Kursanmälan till allmänlydnadskurs dagtid med start 8/3

Kursanmälan till allmänlydnad

Allmänlydnadskurs

Passar även som Fortsättningskurs valp/unghund (för hundar från 6 mån).

Datum & tid:

27/2 19.00-21.00
6/3 19.00-21.00
13/3 19.00-21.00
20/3 19.00-21.00
27/3 19.00-21.00
3/4 19.00-21.00

Max antal deltagare: 6 st
Instruktör:  Åsa Damberg
Plats: Inomhushallen hagmyren
Pris: 1500 kr

Övrigt:Medlemskap i Hudiksvalls brukshundklubb krävs och hunden ska vara id-märkt och vaccinerad. Anmälan är bindande.

Kursanmälan till allmänlydnadskurs med start 27/2

Kursanmälan till allmänlydnad